Bardzo dobry

DANE POCHODZĄ Z GIOŚ

PM10: 13μg/m3
SO2: 13μg/m3
C6H6: 1μg/m3

2024.04.28 18:00:00













Mechanicy w fabryce FIATA
27.12.2011 (10:51:55)
21 grudnia 2011 roku uczniowie klas I i II TM pod opieką A. Kruzela, M. Knopika i M. Siwińskiego zwiedzili fabrykę FIAT AUTO POLAND w Tychach, która to jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkujących samochody na świecie.
Wycieczka została oprowadzona po najnowocześniejszych działach tyskiej fabryki. Na montażu uczniowie widzieli jak od dołu do karoserii po kolei przyczepiane są kolejne zespoły zarówno przez ludzi, jak i roboty. Spawalnia była już natomiast całkowicie zautomatyzowana, czyli nie było już ręcznego zgrzewania i spawania, wszystko wykonywały roboty – zarówno zgrzewanie, jak i spawanie metodą MIG. Ponadto na spawalni uczniowie widzieli pomiarowe maszyny stykowe, mierzące z dokładnością do 0.001 mm, których zadaniem było sprawdzenie dokładności montażu zespawanych elementów karoserii – zgodnie z procesem produkcyjnym.
Niestety w związku z zaostrzeniem przepisów ochrony nie można było robić zdjęć nigdzie na terenie zakładu – a szkoda.


Arkadiusz Kruzel

Zakład produkuje następujące modele samochodów: Fiat Panda (pierwsza generacja, w 2012 roku zakończy się produkcja tego samochodu), Fiat 500, Abarth 500, Ford Ka i Lancia Ypsylon (która będzie produkowana w Polsce zamiast Pandy II). Pierwszym samochodem, który zdobył uznanie przez konsumentów na świecie produkowanym w Tychach po przejęciu fabryki FSM przez koncern Fiat, była Panda. Sukces sprzedaży Pandy przyczynił się do wykorzystania płyty podłogowej z Pandy w innych produkowanych tu modelach tj. Fiat 500, Abarth 500 i Fort Ka. Fiat 500 nawiązuje stylistyką do samochodu który zmotoryzował Włochy. Abarth 500 ma kształty Fiata 500, ale jest to samochód sportowy - w tym małym autku montowany jest silnik o mocy 135 KM, co pozwala na osiągnięcie 205km/h i 8 sek. do setki lub 180 KM, dzięki czemu auto rozpędza się do 211km/h i osiąga setkę już po 7.3 sek. Fort Ka (drugiej generacji) jest samochodem produkowanym przez Fiat Auto Poland w wyniku umowy partnerskiej między Ford Motor Company a FIATem. Lancia Ypsylon należy do segmentu B, czyli jest samochodem większym od pozostałych produkowanych w Tychach.
Samochody produkowane w Tychach są wyposażone w silniki produkowane w Polsce i Włoszech. W Polsce są produkowane dwa silniki: oszczędny silnik benzynowy o pojemności 0.9 litra dwucylindrowy, ośmiozaworowy z turbosprężarką  o mocy 85 KM oraz „ropniak” o pojemności 1.3 litra i mocy 95 KM.    
Zakład w Tychach zalicza się do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym m.in. w listopadzie 2010 roku tyski zakład Fiat Group Automobiles ponownie otrzymał od grupy zagranicznych audytorów pod przewodnictwem prof. Hajime Yamashina certyfikat SILVER LEVEL i prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing", tj. posiadających i stosujących najlepsze, i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej.
Fabryka Fiata w Tychach składa się z czterech działów: tłoczni, spawalni, lakierni i montażu. Na tłoczni tłoczone są elementy karoserii, która jest zgrzewana na dziale spawalni. Na spawalni zgrzewana jest cała karoseria samochodu i dopasowywane drzwi.
Obecnie w zakładzie pracuje około 11 tysięcy pracowników, w tym ponad połowa zatrudnionych bezpośrednio w firmie Fiat.


<< POWRÓT


[ lista | archiwum | szukaj ]